Sunday, August 16, 2009

Perhimpunan Haram Bantah ISA di Jalan TAR 1 Ogos 2009

Pada 1 Ogos 2009 yang lalu, negara sekali lagi dikejutkan dengan satu perhimpunan haram bagi membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Walaupun 100,000 penyokong disasarkan menyertai perhimpunan haram itu, namun hanya 5,000 lebih orang menghadirinya. Mereka berhimpun di beberapa lokasi yang menjadi tumpuan orang ramai pada hujung minggu seperti pekarangan pusat beli-belah Sogo, Jalan Tunku Abdul Rahman (Jalan TAR), Masjid Negara, Dataran Merdeka, stesen LRT Masjid Jamek dan Pasar Seni. Banyak premis perniagaan di Jalan Tunku Abdul Rahman termasuk pusat beli-belah Sogo dan Kompleks Pertama terpaksa ditutup bagi mengelak kejadian tidak diingini berlaku ekoran perhimpunan tersebut.

Adakah anda bersetuju bahawa demonstrasi dan perhimpunan haram di Jalan Tunku Abdul Rahman adalah bertujuan untuk melumpuhkan sumber ekonomi / perniagaan orang-orang Melayu?



Persoalannya, mengapa setiap kali berlaku demonstrasi atau perhimpunan haram, Jalan Tunku Abdul Rahman harus menjadi sasaran dan bukannya jalan di Breakfield atau Chinatown?

No comments: