Wednesday, September 9, 2009

Keselamatan rakyat kita terjamin - PM

PUTRAJAYA 9 Sept. - Kerajaan Indonesia akan memastikan keselamatan rakyat Malaysia di negara itu terjamin berikutan terdapat sekumpulan penunjuk perasaan bersenjata buluh runcing yang mahu mengusir rakyat Malaysia, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
Perdana Menteri menegaskan, perkara itu telah disampaikan oleh Duta Besar Indonesia ke Malaysia, Tan Sri Da'i Bachtiar kepada beliau dalam pertemuan mereka tengah hari ini.
Beliau berkata, isu sama juga telah disuarakan kepada Pengerusi Kumpulan Tokoh Terkemuka Indonesia, Tan Sri Try Sutrisno yang kemudian berjanji untuk memaklumkan perkara itu kepada pemerintah Indonesia.
"Duta Besar Indonesia dalam pertemuan tengah hari tadi telah memberitahu bahawa mereka sedang mengambil tindakan untuk memastikan tidak ada apa-apa berlaku kepada rakyat Malaysia," katanya.
Najib menyatakan demikian kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama Jemaah Menteri di kediaman rasminya di Sri Satria di sini hari ini.
Beliau mengulas tindakan sekumpulan penunjuk perasaan bersenjata buluh runcing menahan kenderaan-kenderaan yang melalui Jalan Diponegoro di Jakarta, Indonesia dalam gerakan yang dipanggil Sweeping Malaysia (Sapu Malaysia) bagi mencari dan mengusir rakyat Malaysia.
Kumpulan terbabit tidak berpuas hati dengan sikap berlembut Kerajaan Indonesia terhadap Malaysia berhubung isu tarian Pendet.
Indonesia sebelum ini menuduh Malaysia sengaja menggunakan tarian Pendet berasal dari Bali dalam promosi pelancongan walaupun kesilapan itu sebenarnya dilakukan oleh sebuah

No comments: